Modelspoorvereniging Drachten

Geschiedenis

Kom van de zolder af en laten we elkaar ontmoeten. Met woorden van deze strekking nodigde een medewerker van de toenmalige hobby- en modelbouwzaak, modelspoorhobbyisten uit om samen te komen. Deze samenkomsten maakten duidelijk dat er een behoefte bestond om kennis en kunde met elkaar uit te wisselen, maar vooral ook om samen deze fascinerende hobby met elkaar te delen.

Dit resulteerde dat in 1989 de Modelspoorvereniging “MD” Drachten e.o. werd opgericht.

Omdat in de beginjaren de vereniging nog niet over een eigen clubruimte kon beschikken, werd al gauw het module principe omarmt. Op de “clubavonden” werden dan de modules meegenomen en aan elkaar gebouwd zodat er gereden kon worden. Aan het einde van de avond nam een ieder zijn of haar module weer mee naar huis.

Na een aantal jaren betrokken we ons eerste clubhuis aan de Oliemolenstraat. In verband met nieuwbouwplannen op deze locatie, was dit van korte duur. In de loop van de jaren waren we gehuisvest op de Fennereed, De Hemmen, De Gaffel en De Tussendiepen. Sinds kort beschikt onze vereniging over een spiksplinternieuw onderkomen aan de Ottolaan.

Het module principe is gebleven. Begonnen we in 1989 met het Barsinghausen principe, maar nu al een groot aantal jaren hebben we de Fremo norm omarmt. Op de module pagina vindt u hierover meer informatie.

De vereniging bestaat inmiddels ruim 30 jaar. Een gezellige groep mensen welke de modelspoorhobby deelt. Niet alleen met de eigen leden, maar middels beurzen en open dagen ook met het publiek.

Een vereniging waar de modelspoorder van anderen kan leren. Kennis met elkaar delen, ideeën uitwisselen, samen rijden of rustig door een magazine bladeren of genieten van een kopje koffie.

Een vereniging waar we terecht mogen roepen. Beleef het spoor met MD.

Ottolaan 14a
9207 JR Drachten