Containerterminal

In 2015 hebben we het plan opgevat om een containerterminal te gaan bouwen in 1:87. Het plan bestaat uit 3 modules van 100×80 cm.Bram (de medebouwer) heeft het ontwerp sporenplan hiervoor gemaakt. Dit is niet gebaseerdĀ op een werkelijk bestaande situatie.

We hebben besloten om de containerterminal zo te bouwen dat die ingepast kan worden in de digitale gelijkstroombaan van de vereniging. Er kan op de modules volop gerangeerd worden en de containers kunnen met de werkende kraan van Heljan op wagons worden gezet en afgehaald en worden opgeslagen. Ook kunnen containers op vrachtwagens worden geplaatst.

Belangrijk is dat door de aanwezigheid van hoofdsporen de modules midden in de modulebaan kunnen worden geplaatst (zie onderstaand sporenplan). Verder is in het plan rekening gehouden met het na binnenkomst van de treinen eenvoudig rangeren van wagons naar de sporen onder de kraan. Ook is er een spoor voor het opstellen van een geladen trein en is er een vertrekspoor van voldoende lengte. Als extra hebben we een passeerspoor opgenomen in de hoofdbaan om containertreinen te laten wachten tot ze naar de terminal kunnen.

Op dit moment zijn de rails gelegd op de module bakken en kunnen we beginnen met het ballasten en elektrisch aansluiten. Als alles meezit hopen we in de eerste helft van 2017 de modules te gaan testen.

Fetze.

containerterminal