Banen

De Modulaire Spoorbaan

Niet elke modelspoorder is in de comfortabele positie om een hele kamer, zolder of andere ruimte volledig voor zijn modelbaan te gebruiken. In dit soort van situaties ontstaan vaak banen die bol staan van de compromissen. Te krappe bogen, te steile hellingen, te kleine stations enz. De vreugde die aan zo’n baan te beleven is, is dan vaak ook van korte duur. Met de mogelijkheid om een module te maken opent zich voor de modelbouwer een nieuwe wereld aan mogelijkheden. Modules (= “baan uitsneden”) zijn het beste te vergelijken met een diorama, maar dan werkend.

Het idee achter modulair bouwen

Het principe achter modulair bouwen is dat de overgangen tussen de verschillende modules van de verschillende makers genormeerd zijn. Hierdoor is het mogelijk om in een clubruimte, zaal, gemeenschapsruimte enz. in zeer korte tijd een grote modulebaan samen te stellen. Hiermee is het dan mogelijk om op een getrouwe manier aan “model sporen” te doen. Dwz. lange treinen op lange stukken die niet dat rondje inhouden. En dat terwijl iedereen zijn of haar module thuis op de keukentafel in elkaar kan zetten.

Het aan elkaar rijgen van modules werkt echter alleen maar als elke bouwende deelnemer zich aan de afgesproken normen houdt. Deze normen komen neer op afspraken over de vorm van de kopstukken van de module, de positie van de rails tov. deze kopstukken en de stekkerverbinding nodig voor de stroomvoorziening. Deze “beperkingen” beperken echter niet de keuzes in de na te bouwen omgeving en de creatieve inrichting hiervan. Kortom er is veel te zeggen voor modulair bouwen.

De normen van de diverse modulesystemen zijn in boekvorm in de verenigingsruimte aanwezig.

Binnen de vereniging zijn de volgende (module)banen aanwezig.